LOGOPEDIA W ŻYCIU CODZIENNYM:
Ćwiczenia powinny być naturalne, miłe, atrakcyjne, wplecione w życie codzienne dziecka i rodziny.
Żyjemy w czasach, kiedy to na wszystko brakuje nam czasu.
Co zrobić, aby mimo zabiegania, zorganizować się tak, aby nasza pociecha miała kiedy ćwiczyć piękną mowę?
Oto kilka wskazówek:
- Mycie zębów szczoteczką elektryczną z jednoczesnym masażem i gimnastyką buzi i języka.
- Dmuchanie w kąpieli na pianę, puszczanie baniek mydlanych.
- Urozmaicona dieta – jeśli dziecko będzie jadło produkty o różnej konsystencji, jego buzia i język będą ćwiczyć w naturalny sposób.
- Picie na różne sposoby. Można wykorzystać słomki o różnej grubości i kształcie. Dobrym ćwiczeniem jest także picie płynnego jogurtu czy koktajlu przez rurkę.
- Powtarzanie sylab, słówek i wierszyków w drodze, na przykład gdy idziemy z dzieckiem do przedszkola czy szkoły.
- Gry i zabawy:
- gry planszowe z dostosowaniem do ćwiczonej głoski, którą można powtarzać tyle razy ile rzuci się kostką czy nazywać obrazki z daną głoską lub powtarzać słówka, na konkretnych polach.
- Gra w lotto, memory – czyli dopasowanie i szukanie takich samych obrazków, można wykorzystać te, na których nauce nam zależy, czyli takie z konkretną głoską czy z danej kategorii.
- Zabawy tematyczne, ze zwracaniem uwagi na prawidłowe i adekwatne wypowiadanie się, na przykład podczas zabawy w sklep czy w lekarza.
- Zabawa w teatr, wcielanie w role, mówienie różnymi głosami.
- Zamiana ról – dziecko jest logopedą, a rodzic uczy się wyraźnie mówić.
- Zwracanie uwagi na komunikację w życiu codziennym:
- Dzieci bardzo naśladują dorosłych.
- Ważna jest codzienna rozmowa w domu i w innych miejscach, gdzie przebywa dziecko.
- Dialogowanie na różne tematy.
- Dawanie dziecku czasu na mówienie, nie wyręczanie go – gdy widzimy, że dziecko czegoś chce, zachęcamy do do komunikowania, jeśli jest mu jeszcze za trudno mówić, wymagamy, aby chociaż wskazało nam co chce, czego potrzebuje. Wówczas rozwijamy komunikat dziecka, to znaczy komentujemy: „a rozumiem, chcesz teraz piłkę, chcesz się nią bawić”
- Opowiadanie i nazywanie rzeczywistości – na przykład, gdy spacerujemy z dzieckiem, opisujemy, opowiadamy co się dookoła nas dzieje. Robimy to także podczas wykonywania stałych, rutynowych czynności, na przykład podczas ubierania.
- Głośne czytanie/ powtarzanie poleceń prac domowych.
- Gry edukacyjne, logopedyczne na komputerze i tablecie.