SI (integracja sensoryczna)

Przykładowe zachowanie dziecka mogące świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej:

  • niechęć do zabiegów pielęgnacyjnych
  • niechęć do bliskiego kontaktu
  • awersja na dotyk określonymi fakturami
  • nietolerancja pokarmów o określonej konsystencji
  • niechęć do aktywności plastycznych typu lepienie, malowanie rękoma
  • unikanie manipulacji w obrębie jamy ustnej (lekarz, dentysta)
  • niechęć do chodzenia boso
  • wycinanie metek, odmowa zakładania niektórych ubrań
  • zasłanianie uszu w reakcji na niektóre dźwięki
  • słabe odróżnianie informacji istotnych od mniej ważnych
  • rozdrażnienie, pobudzenie w hałaśliwych miejscach
  • unikanie pewnych dźwięków (typu suszarka, odkurzacz)
  • zagłuszanie dźwięków krzykiem lub innymi dźwiękami
  • unikanie wyjść na plac zabaw
  • unikanie jazdy samochodem
  • unikanie zabaw w pozycji do góry nogami (przewroty, zabawy na drążku)
  • unikanie kręcenia się na karuzeli
  • duże opóźnienia w samoobsłudze (rozpinanie guzików, ubieranie , rozbieranie, posługiwanie się sztućcami)
  • opóźnienia rozwoju mowy, zaburzenia artykulacji
  • labilność emocjonalna
  • wykonywanie wielu czynności w „dziwaczny” sposób
  • częste rozlewanie płynów, rozsypywanie, strącanie
  • częste uleganie różnym wypadkom (np. spadnie z drabinki, przewróci się na rowerze, uderzy o słupek)
  • częste podpieranie głowy podczas siedzenia
  • unikanie rysowania